Mobiilipankin palvelumuotoilu

Haaste

Miten suunnitella saumattomia, asiakaslähtöisiä digitaalisia palveluja sekä pk-yrityksille että suurasiakkaille monimutkaisessa finanssikonsernissa, joka kattaa pankkitoiminnan, lainat, varainhoidon, vakuutukset, laskutuksen, muut pk-/suurasiakaspalvelut sekä asiakaspalvelun?

Tehtävänä ei ollut ainoastaan luoda täysin uusi OP yritysmobiili digitaalinen asiakaskanava, parantaa yritysten op.fi:tä ja sisäsiä työkaluja, vaan myös löytää ja muotoilla täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia perinteisen pankkitoiminnan ulkopuolelta.

Tämä edellytti design-metodologian juurruttamista päivittäiseen toimintaan, erilaisten sidosryhmien välistä yhteistyötä sekä design-tiimin johtamista niin, että useilla liiketoiminta-alueilla pystyttiin johdonmukaisesti toimittamaan validoituja ja skaalautuvia palvelukonsepteja.

Asiakas

OP

Miten autoimme?

Suunnitteli palveluja pk- ja yritysasiakkaille mobiilissa, verkossa ja sisäisten työkalujen osalta

Loi konsepteja pankkitoimintaan, lainoihin, varainhoitoon, vakuutuksiin, laskutukseen ja asiakaspalveluun.

Tutki ja muotoili uusia liiketoimintamahdollisuuksia perinteisen pankkitoiminnan ulkopuolelta

Hyödynsi menetelmiä kuten asiakastutkimus, asiakaspolut, blueprintit, personat, prototyypit ja validointi.

Edisti asiakaslähtöisyyttä määrittelemällä ja juurruttamalla design prosessin

Johti ja valmensi pk-/yritysasiakkaiden design-tiimiä.

Ratkaisu

Digital Rebel johti pk- ja yritysasiakkaiden palvelumuotoilua OP yritysmobiilissa sekä osassa verkkopalveluja ja sisäisiä työkaluja.

Luotiin palvelukonsepteja, jotka kattoivat pankkitoiminnan, lainat, varainhoidon, vakuutukset, yritysten laskutuspalvelun, sopimus- ja käyttöoikeuksien hallinnan sekä asiakaspalvelun – samalla kun tutkittiin täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia perinteisen pankkitoiminnan ulkopuolella.

Osaamista design-metodologioissa (kuten tutkimus, asiakaspolut, service blueprintit, persoonat, konseptien luonnit, prototypointi, validointi) sekä asiakaslähtöisten ja dataohjautuvien toimintatapojen edistämisessä.

Määriteltiin ja juurrutettiin design-prosessi, joka myöhemmin kopioitiin muihin OP Ryhmän yksiköihin, ja johdettiin pk-/yritysasiakkaiden design-tiimiä.

Autoimme luomaan mobiilipankin yhdistämällä liiketoiminnan, asiakastarpeet ja teknologian — lopputuloksena moderni, helppokäyttöinen palvelu, joka tuottaa todellista liiketoiminta-arvoa.

Jenni Saarenpää/CEO

jenni@digitalrebel.fi
+358 45 868 4790

Jutellaan lisää

Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä. Voit myös varata tapaamisen kalenterista.