Datastrategian luominen gloaabille finanssitoimijalle

Haaste

Asiakkkaalla ei ollut systemaattista tapaa hyödyntää dataa päivittäisessä päätöksenteossa eikä dataohjautuvaa kulttuuria. Dataa hyödynsivät yksittäiset asiantuntijat omassa työssään, mutta datan hyödyntäminen ei ollut osa koko organisaation arkea. Datan hyödyntämisen suhteen puuttui myös kokonaisvaltainen ote, miten eri datatyyppejä yhdistämällä voidaan saada kokonaisvaltaista näkemystä ja mitä ovat konkreettiset käyttötapaukset, miten dataa voidaan hyödyntää eri funktioiden sekä roolien näkökulmasta.

Asiakas

Globaali finanssitoimija

Miten autoimme?

Nykytilan analyysi ja tarvekartoitus

Haastattelut ja työpajat asiantuntijoille sekä johdolle

Vision, strategisten fokusalueiden ja tavoitteiden määritys

Dataohjautuvan kulttuurin edistäminen

Viestintä ja materiaalit

Ratkaisu

Datastrategiatyö käynnistettiin yhdessä johdon kanssa. Digital Rebel oli osa asiakkaan tiimiä, jonka vastuulla oli luoda kokonaiskuva nykytilanteesta, siihen liittyvistä haasteista sekä tarpeista. Analyysiä varten haastateltiin useita yksittäisiä asiantuntijoita eri rooleista sekä johdon edustajia. Tämän lisäksi pidettiin työpajasarja, jossa käytiin eri tahojen kanssa haasteita sekä tarpeita läpi. Nykytilan analyysin perusteella saatiin hyvä käsitys organisaation tilasta, mitä halutaan olla tulevaisuudessa sekä miten sinne päästään.

Muodostimme vision ja strategiset fokusalueet, tavoitteet ja päätason tehtävät, mitä valintoja pitää tehdä, jotta visio toteutuu. Fokus ei ollut niinkään teknisissä datakyvykkyyksissä, vaan organisaation kokonaisvaltaisten kyvykkyyksien, organisoitumisen sekä dataohjautuvan kulttuurin muodostamisessa.

Koulutimme organisaatiota myös dataan liittyvissä asioissa pienissä helposti omaksuttavissa palasissa. Organisaatio sai kerran viikossa tietoa ja konkreettisia esimerkkejä, miksi datan hyödyntäminen on tärkeää, mitä data ja analyytiikka on ja miten niitä voi hyödyntää omassa päivittäisessä työssä ja päätöksenteossa. Vastasimme myös kaikista strategiatyöhön liittyvien materiaalien teosta ja kommunikoinnista.

Fokus ei ollut niinkään teknisissä datakyvykkyyksissä, vaan organisaation kokonaisvaltaisten kyvykkyyksien, organisoitumisen sekä dataohjautuvan kulttuurin muodostamisessa. .

Jenni Saarenpää/CEO

jenni@digitalrebel.fi
+358 45 868 4790

Jutellaan lisää

Jätä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä.