7 Asiaa, mitä jokaisen johtajan pitäisi kuulla (#6 on rehellisin)

Moi, minun nimeni on Jenni ja olen digiajan muutoksentekijä. Päätin kirjoittaa sinulle avoimen kirjeen ja jakaa joitain ajatuksiani ja tunteitani työskenneltyäni kanssasi useiden vuosien ajan monilla eri toimialoilla, maissa ja organisaatioissa. Toivon, että et pahastu suorasukaisuudestani tämän kirjeen kanssa.

Arvoisa johtaja…

  • Arvoisa johtaja, tiedän, että olet osallistunut moniin erilaisiin johtajuus- ja ehkä myös HR-koulutuksiin. Kuitenkin jostain syystä huonoimmat työntekijäkokemukset ovat aina tulleet sinun suunnaltasi. Olet yrittänyt laittaa minut muottiin ja saada minut takaisin ruotuun. Olet hyökännyt minua vastaan aggressiivisesti, kun olen esittänyt sinulle viattomia kysymyksiä.

    Minulle on aina ollut arvoitus, miksi käyttäydyt niin? Ja miksi kysymysten kuuleminen on niin vaikeaa? Työni on innovoida ja luoda jotain tyhjästä, olipa kyse sitten strategioista, liiketoimintamalleista, palveluista, prosesseista tai toimintamalleista. Status quon haastaminen on minulla sisäsyntyistä ja toinen luonteeni, en mahda sille mitään. Oman ajattelun saaminen uusille urille vaatii uusien näkökulmien huomioimista. Siksi kysyn paljon, jotta ymmärrän käsiteltävänä olevan ongelman eri puolet. Ennen kuin investoit miljoonia ja aloitat toteutuksen, on parempi ymmärtää, yritätkö ylipäätään ratkaista oikeaa ongelmaa. En myöskään odota sinun tietävän kaikkia vastauksia. Kenelläkään ei ole valmiita vastauksia, vaan uusiin oivalluksiin päästään yhdistämällä erilaisia asioita ja näkökulmia. Tämä myös monesti herättää täysin uutta ajattelua, mitä ei aiemmin osattu edes kuvitella.

  • Arvoisa johtaja, olen kuullut sinun sanovan, ettei sinun enää tarvitse oppia mitään, olethan kuitenkin johtotehtävässä. Ikuisena oppijana, olen vahvasti eri mieltä tästä ajattelutavasta. Mielestäni meidän kaikkien tulisi olla nöyriä, koska kukaan tässä maailmassa ei kykene tietämään kaikkea. Kuten Sokrates sanoi: "Viisas on se, joka tietää ettei tiedä." Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan ennen, yritysten elinkaaret lyhenevät ennen näkemätöntä vauhtia, meidän kaikkien on opittava uutta ja poisopittava vanhasta pysyäksemme muutoksen tahdissa ja uudistaaksemme liiketoimintaamme sekä itseämme.

  • Arvoisa johtaja, joskus oletat, että ihmisten tulisi kohdella sinua kaikkivoipana jumalana, imarrella ja saada sinut tuntemaan itsesi ylempiarvoisena kuin muut ihmiset. Minun maailmassani työn tulokset puhuvat puolestaan. Minut on palkattu tekemään töitä, ratkomaan ongelmia, ei palvomaan tai ryömimään edessäsi. Loppujen lopuksi olemme tässä yhdessä saadaksemme asiat tapahtumaan. Mielestäni kaikki ihmiset ovat tasavertaisia ​riippumatta tittelistä tai palkkapussin koosta. En kumartele titteleitä, mutta kunnioitan ihmisiä, jotka ovat voittaneet luottamukseni teoillaan. Se, joka voittaa luottamukseni, saa lojaalin työntekijän, joka ei pelkää ottaa iskuja vastaan tai tehdä extra ponnisteluita.

  • Arvoisa johtaja, olet yrittänyt näyttää kovalta tyypiltä pukeutumalla haarniskaasi. Minun silmissäni tämä vain osoittaa epävarmuutesi. Osoitat rohkeutta näyttämällä haavoittuvaisuutesi, luopumalla haarniskastasi ja myöntämällä, ettet tiedä. On täysin ymmärrettävää ja ok, että asiantuntijat tietävät enemmän. Se on meidän tehtävämme, olla asiantuntijoita ja tuntea kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. Joten älä pelkää, kukaan ei odota sinun tietävän kaikkea. Kuten Gary Hamel ja Michele Zanini kirjassaan Humanocracy toteavat: "On vähän todisteita siitä, että viisaus korreloi aseman kanssa."

  • Arvoisa johtaja, olisin monesti halunnut oppia sinulta, mutta suurimman osan ajasta olit niin kiireinen katsoessasi sinua yläpuolella olevien suuntaan sen sijaan, että työskentelit oman porukkasi kanssa. Lisäksi olen monta kertaa kokenut, ettet halua jakaa tietämystäsi. En tiedä miksi näin on.

  • Arvoisa johtaja, valitettavasti sinä olet monesti pullonkaula muutokselle. On muitakin, samanlaisia kuin minä, jotka ymmärtävät digiajan liiketoimintaa ja sen periaatteita, jotka ymmärtävät kokonaisuuksia. Harvoin mitään mullistavaa tapahtuu, sillä sinulla on valta päättää budjeteista ja tavoitteiden asettelu on usein vertikaalista ja funktiolähtöistä. Gary Hamelin ja Michele Zaninin kirjassa Humanocracy todetaan, että tutkimukset ovat osoittaneet budjetointipäätösten olevan voimakkaasti politisoituja, kun johtajat ovat mustasukkaisia resursseistaan, eivätkä halua jakaa mitään. Lisäksi suurimmat yksiköt saavat usein enemmän pääomaa, koska niiden johtajilla on enemmän poliittista vaikutusvaltaa. Rahoituspäätökset ovat myös monesti suhteessa edellisvuoden budjettiin.

    Tässä sinulle ajatus. Sen sijaan, että budjetointiprosessin omistaisi ylin johto, oletko koskaan harkinnut sisäisen joukkorahoituksen kokeilemista? Kyseisessä mallissa jokaisella työntekijällä on x määrä rahaa, jonka he voivat investoida projekteihin ja kollektiivisesti myös päättää, mitkä ideat ovat relevantteja. On useita esimerkkejä tällaisista innovointitavoista ja niiden rahoittamisesta, esimerkiksi IBM on kokeillut sisäistä joukkorahoitusta. IBM:n mottona onkin: "Kukaan meistä ei ole yhtä viisas kuin me yhdessä olemme."

  • Arvoisa johtaja, haluan kiittää sinua. Olet inspiroinut minua. Kaikki koettu tuska ja turhautuminen on johtanut siihen, että Change Makers’ Society syntyi. Tarvitsemme enemmän muutoksentekijöitä, jotka eivät keskity edistämään henkilökohtaista etuaan, vaan muuttamaan asioita paremmaksi. Työssä pitäisi olla kyse asioiden tekemisestä viisaammalla, tehokkaammalla ja luovemmalla tavalla sen sijaan, että aika ja energia menee politikointiin ja sisäisten pelien pelaamiseen. Change Makers’ Society keskittyy siihen, että sinulla ja yritykselläsi on tarvittava osaaminen ja taidot digiajan liiketoiminnasta, jotta voit johtaa menestyksellistä, innovatiivista, inhimillistä ja kestävää liiketoimintaa.

Loppusanat

Arvoisa johtaja, toivon ettet loukkaantunut suorasukaisuudestani ja rehellisyydestäni. Tarkoitukseni ei ole loukata sinua millään tavalla. Muutoksentekijöinä me hyväksymme muutoksen, tuomme uudenlaista ajattelua ja toimintaa sekä luomme uusia mahdollisuuksia. Toki voit aina keskittyä kustannusten säästämiseen, mutta mielestäni uusien liiketoimintamahdollisuuksien luominen ja yrityksen uudistaminen on tulevaisuuden kannalta kestävämpää. Digiaikana on valtavia mahdollisuuksia lisätä tuottavuutta yrityksissä, kunhan vain tiedät, miten se tehdään.

Tiedän, että monet ihmiset vastustavat muutosta, koska se pelottaa heitä ja saattaa merkitä luopumista jostakin tutusta ja turvallisesta. Irtipäästäminen voi olla kivuliasta. Mutta asia, jota pidettiin ennen muutoksena, on normi tänään ja tulevaisuudessa.

Seuraavan kerran kun tapaamme, toivon että ymmärrät hieman minun maailmaani muutoksentekijänä. Sen sijaan, että menet puolustusasemiin, muista että en tarkoita kysymyksilläni mitään pahaa, vaan todella haluan auttaa sinua. Uudistaminen tarkoittaa nykytilan haastamista, mikä on minulle hyvin luontevaa. Jos todella haluat muutosta, sinun tarvitsee vain pyytää apuani. Haastan ajatteluasi ja toimintaasi, mutta älä koe minua uhkana. En ole kiinnostunut asemastasi tai mistään muustakaan titteliisi liittyvästä. Haluan vain tehdä asioista parempia ja auttaa yrityksiä sekä johtajia olemaan tulevaisuuskestäviä. Se on minun päätavoitteeni ja motivaationi.

Jenni Saarenpää

Jenni on yrittäjä, strategi, innovoija ja vuokrajohtaja, jolla on yli 19 vuoden kokemus digiajan liiketoiminnasta. Jenni on auttanut niin strategioiden luonnissa ja täytäntöönpanossa, innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Koulutukseltaan Jenni on sekä filosofian maisteri, pääaineena tietojenkäsittelytiede että medianomi, pääaineena kuvallinen viestintä.

Edellinen
Edellinen

Älä nosta asiakasta strategiakalvoille, ennen kuin luet tämän!

Seuraava
Seuraava

Miten muuttaa strategian tekemistä?