Tervetuloa digiaikaan!

Tervetuloa digiaikaan, mikä on ollut olemassa jo reippaat parikymmentä vuotta, mutta jonka saralla otamme edelleen baby steppejä. Elimme aiemmin maailmassa, missä suurin osa työstä tapahtui fyysisten tuotteiden valmistuksen parissa, fyysisessä ympäristössä käyttäen omaa lihasvoimaamme. Jokaiselle oli määritelty oma tehtävä, mitä tehdä ja kun yksi vaihe oli valmis siirryttiin seuraavaan. Kun kaikki tuotannnon vaiheet oli läpikäyty, oli lopputuloksena fyysinen tuote, jota sitten alettiin myymään fyysisissä myyntikanavissa fyysisten myynti- ja markkinointi-ihmisten toimesta. Tavoitteena oli myydä mahdollisimman paljon tuotteita, mahdollisimman monelle niin usein kuin mahdollista. Kuka vastasi aivotyöstä? Johto. Johto hoiti liiketoiminnan suunnittelua, antoi määräyksiä mitä tehdä kenenkin toimesta ja sen jälkeen henkilöstö toteutti johdon käskyjä.

Se miten asioita tehtiin aiemmin, ei enää päde, kun on kyse muutoksesta nimeltä digitalisaatio. Digitalisaatio vaikuttaa joka toimialaan. Sen lisäksi se muuttaa asiakaskäyttäytymistä ja -odotuksia sekä yhteiskuntien tapaa toimia. Se on muutos, mitä kukaan ei pääse pakoon, joko löydät oman paikkasi pelikentältä ja jatkat pelaamista tai kuolet sukupuuttoon.

Mikä on muuttunut? Noh, kaikki on muuttunut, lyhyesti sanottuna. Muutos on tapahtunut sekä liiketoiminnan kontekstissa että yrityksen ja yksikön tasoilla. Liiketoimintakonteksti on muuttunut abstraktiksi ja aineettomaksi sekä liiketoiminnan ennustaminen on vaikeampaa. Toimialarajat myös hämärtyvät ja toimialat yhdistyvät toisiinsa. Muutos on nopeampaa kuin koskaan ennen ja elämme jatkuvassa muutoksessa.

Kun liiketoimintakonteksti on muuttunut, on luonnollista, että sillä on myös fundamentaalinen vaikutus siihen, miten yritykset tekevät businestä. Jos tarkastelemme yrityksen arvoketjua tarkoitti se aiemmin yrityksen sisäistä arvoketjua, kun taas nykyään se monta kertaa tarkoittaa ekosysteemiä, missä toimit ja luot arvoa yhdessä eri verkostoissa. Ei enää myöskään riitä, että luot arvoa pelkästään omistajille, mutta sinun pitää myös luoda arvoa asiakkaalle ja nykyään myös yhteiskunnalle. Se, mitä tuotetaan on palveluita ja niistäkin sinun pitäisi osata muodostaa kokemuksia, mitä myydä. Myyminen ei enää rajoitu pelkästään fyysisiin myyntikanaviin, vaan sinulla voi olla useita erilaisia online myyntikanavia, missä hyödynnät online myynnin ja markkinnoinnin työkaluja. Koko maailma voi olla markkinasi, fyysinen sijaintisi ei enää rajoita sinua. Palvelun jakelu voidaan myös hoitaa onlinena, missä vain ja milloin vain. Digitalisaatio voi tarjota huimia uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä mahdollisuuksia automatisoida, virtaviivaistaa sekä standardisoida sisäisiä prosesseja, jos vain ymmärrät, miten luoda itsesi uudelleen.

Emme ole vieläkään tehneet itsestämme tulevaisuuskestäviä digitaalisen liiketoiminnan yrityksiä, koska emme ole täysin onnistuneet muuttamaan ajattelu- ja toimintatapaamme. Tämä koskettaa sekä spesialistejä että johtoa yrityksessä. Digitalisaatio on luonteeltaan kokonaisvaltaista ja horisontaalista. Kukaan yksittäinen ihminen tai tiimi ei pysty yksinään tekemään asioita, eikä ole olemassa johtajaa, jolla on vastaus kaikkiin kysymyksiin. Se mitä nykyään innovoidaan, vaatii luovuutta synnyttää jotain tyhjästä abstraktissa ympäristössä käyttäen pelkästään aivokapasiteettiasi. Siinä on kyse tiimityöskentelystä, missä tarvitset systeemiajattelijoita, joilla on kyky nähdä iso kuva, ymmärtää riippuvuudet ja toimia sillanrakentajina eri entiteettien välillä. Ei riitä, että vain ajatellaan yhden business vertikaalin näkökulmasta, mutta sinun pitäisi nähdä yritys systeeminä ja ymmärtää, miten voit olla enemmän kuin osiesi summa. Sinun pitää muuttaa ajattelua outside-in muotoon, ensin määrittelemällä kuka on asiakkaasi, mitkä ovat heidän tarpeet, halut ja ongelmat , mitkä ovat asiakkaan polut ja miten te yrityksenä voitte näitä asiakkaan tarpeita taklata. Sen jälkeen aletaan miettimään tarkemmin liiketoimintamallia, tarjoomaa, kyvykkyyksiä, operatiivista mallia ja strategisia valintoja näiden ympärillä.


Jenni Saarenpää

Jenni on yrittäjä, strategi, innovoija ja vuokrajohtaja, jolla on yli 19 vuoden kokemus digiajan liiketoiminnasta. Jenni on auttanut niin strategioiden luonnissa ja täytäntöönpanossa, innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Koulutukseltaan Jenni on sekä filosofian maisteri, pääaineena tietojenkäsittelytiede että medianomi, pääaineena kuvallinen viestintä.

Edellinen
Edellinen

Digitaalisen liiketoiminnan pyhä kolminaisuus