Aloita konseptoinnilla, älä koodamisella!

Eräänä päivänä startup-yrittäjä otti minuun yhteyttä, pyytäen apua heidän uuden digitaalisen palvelunsa visuaaliseen ilmeeseen liittyen. Palvelu oli jo lähes valmis, kaikki keskeiset toiminnot oli koodattu ja kaikki toimi kuten pitikin. Ainoa puuttuva osa oli hyvännäköinen käyttöliittymä, joka tekisi palvelusta houkuttelevan asiakkaille. Tässä vaiheessa aloin kysellä lisää itse ideasta ja palvelun tarkoituksesta. Yksi ainoa kysymys riitti paljastamaan, että koko bisnescase oli puutteellinen. He olivat kiirehtineet tekniseen toteutukseen rakastaen omaa ideaansa, mutta ilman minkäänlaista asiakastarpeiden tutkimista tai liiketoimintamallin ja sen elinkelpoisuuden pohdintaa.

Muistutus - emme suunnittele palveluita itsellemme

Liian usein päädytään tilanteeseen, jossa ollaan rakastuneita omiin ideoihin, eikä pystytä enää näkemään muita näkökulmia. Haluamme nähdä oman ideamme kukoistavan ja tuottavan taloudellista hyötyä yritykselle. On suuri houkutus ryhtyä toimeen välittömästi, vaikka ei ole varmuutta siitä, onko suunniteltu asia oikea. Liiketoiminnan edistäminen ei kuitenkaan onnistu keskittymällä vain omiin näkemyksiin ja ryntäämällä suoraan toteutusvaiheeseen.

Jokaisen yrityksen taloudellinen menestys perustuu maksaviin asiakkaisiin. Jos asiakas ei näe arvoa tai hyötyä yrityksen tuotteessa/palvelussa, hän ei osta sitä. Tuotteen tai palvelun on vastattava asiakkaan nykyisiä tarpeita tai ratkaistava jokin ongelma, eli sen on tuotettava lisäarvoa asiakkaalle siten, että hän on valmis maksamaan siitä.

Kun aloitetaan asiakkaiden tarpeiden, ongelmien ja näkökulmien tutkiminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, voidaan hallita riskejä paremmin - keskitytään alusta alkaen oikeisiin asioihin ja toteutetaan ne oikein. Investoidaan vain sellaiseen, jolla on todellista merkitystä sekä asiakkaalle että lopulta myös yritykselle itselleen.

Aloita konseptoinnilla ja validoinneilla

Vaikka tekninen toteutus on merkittävä osa tuote- tai palvelukehitystä, se tulee kuvioihin vasta suhteellisen myöhäisessä vaiheessa, toisin kuin usein ajatellaan. Asiakastarpeita voidaan tutkia ja ideoita voidaan validoida asiakkaiden kanssa jo hyvin varhaisessa vaiheessa ilman yhtäkään koodiriviä, nopeasti ja pienin resurssein. Ennen kuin tuotekehitys aloitetaan täysimittaisesti, idean on oltava myyty eri sidosryhmille ja rahoittajille. Uuden digitaalisen palvelun luominen ja markkinoille tuominen vaatii taloudellisia resursseja ja osaamista. On tärkeää saada kaikki sidosryhmät ymmärtämään ja keskustelemaan samasta asiasta ennen suurten investointien tekemistä. Tässä vaiheessa idean konkretisointi eli konseptointi on avainasemassa.

Konseptointivaiheessa idea visualisoidaan luomalla erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja idean ympärille. Konseptista voidaan luoda myös interaktiivinen prototyyppi, joka toimii kuin oikea palvelu, mutta ilman yhtään koodiriviä. Prototyypillä on helppo esitellä idea sekä asiakkaille että sidosryhmille ja rahoittajille. Se mahdollistaa myös asiakastarpeiden ja arvolupauksen validoinnin - varmistetaan, että oikeita asioita ollaan tekemässä ja tehdään ne oikein. Näin saadaan palautetta jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ja ideaa ja eri ratkaisuvaihtoehtoja voidaan kehittää iteratiivisesti.

Tarvitsetko kumppania idean konseptointiin?

Olemme täällä auttaaksemme sinua konkretisoimaan ja herättämään ideasi eloon, olipa kyse sitten suuryrityksen tai startupin web- tai mobiilisovellusideasta. Voimme myös auttaa asiakastarpeiden, arvolupauksen ja liiketoimintamallin validoinnissa.

Olemme työskennelleet monien eri toimialojen parissa, konseptoineet ja kaupallistaneet digitaalisia palveluita sekä suurille kansainvälisille yrityksille että startupeille. Meillä on kokemusta kaikista tuotekehityksen vaiheista ja tiedämme, mitä milloinkin on tehtävä ja miten. Olemme luovia ongelmanratkaisijoita, jotka ymmärtävät toteutettavuuden sekä asiakas- että liiketoiminta-arvon. Lisäksi voimme haastaa nykyistä liiketoimintaasi ja etsiä sieltä uusia tai piilotettuja mahdollisuuksia.

Jos olet pk-yritys, jolla on uusi tuote- tai palveluidea, jolla on kansainvälistä potentiaalia, voit nyt hakea tukea idean innovointiin Business Finlandilta. Business Finland tarjoaa 6 000 €:n arvoisen innovaatiosetelin, joka voidaan käyttää idean konseptointiin ja prototyypin rakentamiseen. Tutustu tarkemmin Business Finlandin innovaatioseteliin ja sen ehtoihin. Voit myös ottaa meihin yhteyttä ja kysyä lisää - yhteydenotto ei sido sinua mihinkään, ja autamme mielellämme sinua viemään ideasi eteenpäin.

Jenni Saarenpää

Jenni on yrittäjä, strategi, innovoija ja vuokrajohtaja, jolla on yli 19 vuoden kokemus digiajan liiketoiminnasta. Jenni on auttanut niin strategioiden luonnissa ja täytäntöönpanossa, innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Koulutukseltaan Jenni on sekä filosofian maisteri, pääaineena tietojenkäsittelytiede että medianomi, pääaineena kuvallinen viestintä.

Edellinen
Edellinen

Digitaalinen transformaatio: Yritysten suurin mahdollisuus ja haaste

Seuraava
Seuraava

Miten minusta tuli strateginen visionääri